Logon suunnittelussa ei ole vain yhtä oikeaa tai väärää vastausta. Tässä 5 tärkeintä asiaa mitä ottaa huomioon logon suunnittelussa.
Logon suunnittelussa pitää ottaa huomioon monta asiaa. Käyn tässä blogissa 5 tärkeintä asiaa mitkä vaikuttavat logon hyötyihin kaikista eniten. Jos olet tilaamassa logon suunnittelua niin nämä asiat mainitsemalla päästään helposti sopivaan lopputulokseen.
1. Logon suunnittelun kohderyhmä
Kenelle logon suunnittelu kohdistuu? Kuka logoa katsoo eniten? Yksi tärkeimmistä asioista on tietenkin miettiä kuka logoa katsoo. Onko tulevan logosi kohderyhmä lapset vai aikuiset? Kenties ovatko he taiteellisia vai raakoja raksaukkoja? Onko yrityksesi kohderyhmä kuluttajat vai suuret yritykset?
Miten nämä asiat vaikuttavat logon suunnitteluun?
Esimerkiksi lapset pitävät värikkäistä sekä ei niin totisista logoista. Tässä esimerkkinä logoyritykselle.fi suunnittelema logo kiusaamisen vastaiseen kamppanjaan, joka on suunnattu koululaisille.
Jos taas logon kohderyhmä koostuu rakennusalan yrityksistä niin logossa voidaan käyttää heidän alaansa kuvaavia värejä. Yleensä paksut fontit tuovat esille lujuutta sekä luotettavuutta. Tässä NH pro esimerkkinä jossa näiden vinkkien lisäksi logoon on haluttu tuoda esille tehokasta työntekoa jossa ei pelätä liata käsiä. Tässä on onnistuttu tekemällä logosta myös hieman likaisen näköinen. Ilman tätä logo olisi ehkä hieman liian puhdas, eikä olisi mitään tietoa toimialasta.
2. Mitä logon alla myydään?
Logon suunnittelussa emme ikinä suosittele suoraa viittausta tuotteeseen tai palveluun jota myyt. Tällaisista logoista tulee usein mitään sanomattomia eikä niinkään mieleenpainuvia.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että logo voisi olla mitä tahansa. Logo on epäonnistunut jos ensimmäinen mielikuva on täysin eri kuin oma toimiala. Esimerkiksi jos rakennus yrityksen logo on kaunokirjoituksella oleva ylellinen logo. Moni voisi luulla että tämä nostaa yrityksen arvoa, mutta oikeasti siitä tulee vain amatöörimäinen vaikutelma asiakkaalle.
Parhaat logot ovat yleensä sellaisia joissa on pieni viittaus yrityksen toimialaan, tämä koukuttaa katsojaa ja jää mieleen aivan eri tavalla. Toki sillon jos yrityksesi tarjoaa monia eri palveluita on parasta pysyä erossa minkäänlaisista viittauksista toimialaan ja keskittyä yrityksen yleisen tunnelman esille tuontiin.
Jos perustat esimerkiksi kahvilan, josta saatat laajentaa ravintolaan hetken päästä, on huono idea laittaa logoon kahvikuppi, koska vähänajan päästä se on harhaanjohtava asiakkaillesi.
Tässäkin löytyy kuitenkin poikkeuksia. Joissain tapauksissa on hyväkin että logossa näkyy suoraan mitä yrityksesi tarjoaa. Tämä riippuu paljon siitä mihin käyttöön logo tulee, kannattaa siis miettiä sitä myös. Esimerkiksi jos logosi on pitkässä logo listassa paljon esillä niin on hyvä nähdä nopealla silmäilyllä mitä yrityksesi tarjoaa.
Joissain tapauksissa ei myöskään haittaa vaikka logo on hieman harhaanjohtava, etenkin suuremmilla yrityksillä joilla ei ole pelkkää yhtä toimi alaa. Harhaanjohtavuus logossa on sääntö minkä parhaat logon suunnittelijat osaavat rikkoa tarvittaessa ja näin ollen luoda erittäin mieleenpainuvia tuotemerkkejä. Apple ja Starbucks ovat erittäin hyviä esimerkkejä tästä.
3. Yrityksen arvot ja tunnelma logon suunnittelussa
Logon suunnittelussa on myös hyvä käydä läpi yrityksesi arvot, sekä se että minkälaista tunnelmaa haluatte viestiä asiakkaillenne. Tämä olisi hyvä olla läpi käytynä jo paljon ennen logon suunnittelua, mutta logon suunnittelu vaihe on viimeinen hetki milloin se kannattaa miettiä kunnolla läpi.
Mieti minkälaiset arvot yritykselläsi on. Onko tavoitteena luotettavuus vai helposti lähestyttävä kuva asiakkaalle. Onko yrityksesi luonnonläheinen, ekologinen vai kenties hyvin urbaani?
Näihin kaikkiin asioihin voidaan vaikuttaa yllättävän paljon fonttityyleillä, logon suunnittelussa käytetyillä väreillä tai jopa muodoilla. Esimerkiksi pyöreät kulmat korostaa helposti lähestyttävyyttä ja suorat kulmat taas luotettavuutta ja tietynlaista lujuutta.
Fonteissa pätee periaatteessa samat säännöt kun muotojen käytössä, mutta esimerkiksi kaunokirjoituksen eri tyylit vaikuttaa hyvin paljo siihen mitä logosta tulee ensimmäisenä mieleen. Onko kyseessä huoliteltu kaunokirjoitus vai hieman leikkisämpi kaunokirjoitus. Logon tunnelma saattaa muuttua täysin näiden kahden välillä. Onko kyseessä lasten lelu nukke brändi vai kallis laukku brändi?
Paksummalla suoraviivaisella fontilla saadaan taas logosta helppo lukuinen, mutta myös tietynlaista jykevyyttä korostettua. Suoraviivaisia fontteja ei usein näe normaalisti isolla alkukirjaimmella kirjoitettuna, vaan valitaan joko kokonaan isolla kirjoitettu tai kokonaan pienellä. Riippuu tässäkin tilanteessa täysin siitä halutaanko olla helposti lähestyttävä vai jykevä.
Väreillä on myös helppo luoda tunnelmaa logon suunnittelussa ja korostaa yrityksen arvoja. Värejä on miljoonia ja käyttötarkoituksia ainakin yhtä paljon ,mutta tästä alla olevasta kuvasta näet suurimmat raamit mitä kannattaa pitää mielessä logon suunnittelussa.
4. Onko tuotteesi halpa vai kallis?
Vaikka tämä liittyykin tietyllä tapaa yrityksen arvoihin, niin halusin kuitenkin pointata hieman enemmän tätä kohtaa. Yksi suurimmista asioista minkä olen huomannut vaikuttavan logon suunnitteluun on tuotteen tai palvelun hinta. Lähinnä siis markkinaan verrattuna.
Jos yrityksesi on esimerkiksi halpa ravintola, mutta logo on viimeisen päälle hienostunut, niin logon suunnittelu on mennyt mönkään. Tällöin halvat hinnat ei käytä koko potentiaaliaan vaan, saat asiakkaita lähes yhtä paljon kun saisit kalliilla hinnoittelulla.
Jos taas logon suunnittelu hohkaa edullisuutta niin silloin kalliit hinnat tuntuu asiakkaasta yllättävältä, eikä kaupanteko välttämättä tule onnistumaan yhtä helposti.
Kalliin ja halvan tuotteen logot eivät välttämättä eroa pelkästään logon suunnittelun ammattitaidossa, vaikka tämäkin on yleistä. Siihen voidaan myös vaikuttaa logon väri valinnoilla, sekä logon suunnittelun fonteilla. Yleisesti voidaan sanoa että päätteelliset eli serif fontit kuvaavat paremmin kallista tuotetta, ja halvassa taas käytetään usein helppolukuisia päätteettömiä fontteja, ehkä jopa pyöreä kulmaisia fontteja.
Logon suunnittelussa perinteisen väripsykologian lisäksi kalliin ja halvan voi erotella värien voimakkuudella eli saturaatiolla. Usein halvat tuotteet ovat erittäin värikkäiden logojen takana, kun taas kalliimmissa brändeissä käytetään hieman maltillisempia värejä. Yllättävän usein jopa pelkkää mustaa.
5. Missä uutta logoasi tullaan käyttämään?
Logon suunnitteluun vaikuttaa myös se, että mihin logosi tulee käyttöön.
Logon suunnittelu vaiheessa on hyvä ottaa huomioon, jos esimerkiksi logosi tulee käyttöön vihreissä työvaatteissa, että logo myös erottuu niistä. Eli jos logosi on vihreä niin siinä tapauksessa on hyvä myös tehdä joko musta versio tai mustilla reunoilla oleva versio.
Muita asioita mitä kannattaa ottaa huomioon ennen kuin päätät minkälaisia logoja tarvitset ovat esimerkiksi se että tarvitseeko yrityksesi kotisivuja? Jos tarvitsee niin tarvitset muun muassa faviconin eli logon, joka näkyy välilehden kuvakkeena. Tämä on yleisesti ottaen pienin mahdollinen paikka logolle joten siinä ei ihan mikä tahansa logo toimi. Tarvitset simppelin ikonin tai esimerkiksi tekstilogosta irrotetun kirjaimen josta tunnistaa nopeasti yrityksesi.
Jos tarvitset meiltä myös kotisivut logon lisäksi niin lue lisää tästä.
Logon suunnittelussa on paljon poikkeuksia, mutta yleisesti ottaen skaalautuva logo on aina hyvä olla. Tämä vaatii logolta sen, että se on tarpeeksi simppeli tai ainakin jotkut osat logosta ovat simppeleitä ja helposti tunnistettavia.
Logoa suunnitellessa on hyvä kuitenkin miettiä minkä kokoinen logo tulee olemaan suurimmassa käytössä. Tuleeko logosi suurella auto kylkeen vai pienellä some ikoniksi. Usein logon suunnittelussa on hyvä tehdä erittäin pelkistetty logo, mutta tämäkään ei aina toimi. Esimerkiksi vanhaa aikaa hehkuva ravintola tarvitsee usein hieman monimutkaisemman logon, koska logoa käytetään iso kokoisena ikkunoissa sekä pelkistetty logo on usein liian moderni tällaiselle yritykselle.
Kun tilaat meiltä logon suunnittelun niin suosittelemme mainitsemaan ainakin nämä asiat.
- Yrityksen nimi
- Toimiala
- Yrityksen arvot / mielikuva jota halutaan antaa
- Tuote tai palvelu mitä yrityksesi tarjoaa
- Onko tuote kallis vai halpa markkinaan verrattuna
- Mihin uusi logosi tulee käyttöön
- Tulevaisuuden tavoitteet
Vaikka logot eivät olekaan mielipide asioita, niin silti on myös hyvä jos mainitset joitain logoja joista pidät, niin päästään nopeasti samalle aallonpituudelle makuasioissa. Joka tapauksessa loppujen lopuksi on tärkeintä että logo tuntuu omalta.