Logo alkaa tuntumaan vanhalta… Mistä tiedän kannattaako logon uusiminen vai ei?
Moni asia paranee vaihtamalla, entä logo? Tässä blogissa käyn läpi asioita joista voit päätellä kannattaako logon uusiminen juuri sinun yrityksesi kohdalla vai ei.
Miksi suurimmat yritykset päivittävät logojaan lähes vuosittain? Tämä johtuu useimmiten siitä että yrityksen asiakkaat pitävät yritystä näin ollen modernina ja ajan hermolla olevana. Graafisen suunnittelun trendit muuttuvat jatkuvasti ja jos haluat pysyä kokoajan mukana, on myös logon päivitys aiheen jopa vuosittain. Brändin ja logon pohjalla on kuitenkin hyvä olla jokin hyvä idea mitä ei muuteta, vaan logoon tehdään vain pieniä muutoksia. Tästä hyviä esimerkkejä löytyy useita, etenkin suurilta firmoilta jotka tietävät mitä tekee brändinsä suhteen.
Logon päivitys koska logo on vanhan näköinen?
Tuntuuko sinusta siltä että logo on aikaansa jäljessä? Muutama kymmentä vuotta sitten kun tietokoneet ja teknologia yleisesti alkoi kehittyä, niin myös logoissa innostuttiin tekemään paljon monimutkaisempia malleja. Esimerkiksi 3D tyyli ja varjostukset yleistyivät. Tämänkaltaiset logot ovat vanhentuneet yhtä nopeasti kuin tulleetkin.
Vanha logo ei välttämättä tarkoita sitä että se olisi huono. Jos logo on hyvin suunniteltu niin se kestää myös aikaa. Yleisesti ottaen mitä yksinkertaisempi logo on sitä ajattomampi se on. Silloin on tottakai vähemmän asioita jotka voivat vanhentua. Toki jokaiselle yritykselle simppeli logo ei ole välttämättä mahdollinen. Tällöin logo saattaa vanhentua hieman nopeammin, jolloin logo kannattaa päivittää tasasin väliajoin.
Logon päivittäminen koska yrityksen toiminta muuttuu?
Onko yrityksesi logossa suora viittaus toimialaasi? Mitäpä jos yrityksesi toimiala muuttuu, eikä logo enää kuvasta sitä? Jos haluat logoosi suoraan viittauksen toimialaan, niin se kannattaa miettiä varmuudella loppuun asti. Siitä on usein hyötyä, mutta sen voi hoitaa myös hienovaraisemmin, niin että viittauksesta ei tule ongelmaa toimialan muuttuessa. Esimerkiksi fontti valinnalla.
Jos yrityksesi o kuitenkin jo aikaisemmin ottanut logoon suoran viittauksen toimialaan ja toimiala on muuttunut ajan kuluessa, tällöin on aika logon uudistamiselle. Jos haluat että yrityksen yleisilme pysyy samanlaisena, niin tässä tapauksessa se saattaa olla haastavaa koska usein koko logon joutuu muuttamaan. Toisaalta yhtenäisyyttä vanhaa ilmeeseen usein yliarvostetaan. Joskus koko yrityksen ilme tulisi tarpeen laittaa kokonaan uusiksi, eikä säilyttää mitään elementtejä siitä logosta, jonka olet tilannut opiskelijalta vuonna 2000.
Yksinkertaisesti huono logo
Minkälainen sitten on huono logo?
Logo on huono jos se ei kuvasta sitä tunnetta mitä yrityksesi tarjoaa. Esimerkiksi lapsille suunnattu logo, joka on tylsä ja väritön.
Logon uusiminen voi olla myös kohdallaan, jos logosi on epäselvä. Asiakkaat joutuvat kysymään että mikä se on tai muuta vastaavaa. Logon ei aina tarvitse esittää jotain, mutta jos siitä kysytään niin se on väärällä tavalla epäselvä. Selkeyttä voi olla myös abstrakteissa kuvioissa.
Liika selkeys on myös pahitteeksi, eli jos logosi kertoo kaiken koko yrityksestä. Tällöin logoon on tungettu liikaa tavaraa eikä se kerro nopealla silmäilyllä yhtään mitään. Hyvin harva ihminen jaksaa tuijottaa logoasi kuitenkaan yli 2 sekuntia kerralla.
Logo on siis huono silloin jos se ei toimi tarvittavissa käyttötarkoituksissa. Kokeile onko logosi helposti luettava ja tunnistettava pienimmässä mahdollisessa käyttötarkoituksessa. Jos ei niin saattaa logon päivitys olla kohdallaan.
Logon päivitys saattaa olla myös hyvästä jos logosi laatu on heikko. Tällöin voidaan logo myös vektoroida, mutta jos tähän pisteeseen päädytään niin samalla vaivalla pieni ehostus tulee myös tehtyä logollesi helposti.
Esimerkkejä huonoista logoista,
jokainen näistä logoista on suunniteltu ilmaisella logon suunnittelu ohjelmalla.
Onko sinulla tarve logon päivitykselle?
Meiltä saat tilattua myös logon päivityksen helposti. Suuret muutokset voit suoraan laittaa samalla tavalla tilaukseen etusivulta kuin normaalit logon tilaukset, mainitse vain lisätiedoissa että kyse on uudistuksesta niin tiedämme kysyä tarvittavat tiedot.
Jos taas haluat logoosi vain pienen muutoksen tai esimerkiksi vektoroinnin, niin ota meihin yhteyttä sivun alareunasta tai suoraan chatistä, pyrimme vastaamaan aina nopeasti. Chättiin voit myös suoraan laittaa kuvatiedostot vanhasta logostasi.